Agata Biziuk, ceniona reżyserka i dramatopisarka, została nową konsultantką programowo-artystyczną Teatru Adam Mickiewicza. Na częstochowskiej scenie mogliśmy zobaczyć dotąd jej dwie realizacje - „Skłodowska. Radium Girl” i „Grupę krwi”.

- To, co przyświecało nam w tym sezonie i to, co ja rozumiem pod postacią koordynatora artystycznego, to pełna opieka nad zespołem artystycznym i proponowanie ambitnego repertuaru. Zaprosiłyśmy twórców, którzy się wtrącają, którzy są charakterystyczni, którzy mają język opowieści nacelowany na własne zdanie. Zależało nam na tym, żeby aktorzy mieli okazję spotkać się z różnym warsztatem reżyserskim, ale przede wszystkim z osobami, które podchodzą partnersko do aktorów, pokazują swoje techniki. Każdy z twórców zaproszonych w tym sezonie ma troszeczkę inny język teatru, gwarantują jednak jakość i nieprzemocowe podejście do pracy – podkreśla konsultantka programowo-artystyczna częstochowskiego teatru.

I takim twórcą jest Piotr Pacześniak, któremu powierzono realizację prapremierowego spektaklu otwierającego teatralny rozdział artystyczny 2023/2024. – Gdy szukaliśmy z Agatą i Piotrem tekstu, który mógłby otworzyć nowy sezon, wybór padł na zdecydowanie męską sztukę. Co może wydawać się rozwiązaniem mniej oczywistymzaznacza Magdalena Woch, p.o. dyrektora częstochowskiego Teatru, która poprowadziła środową konferencję.

Dlaczego „Polowanie”? - Miałem ten tekst realizować w ramach czytania dramatu w Teatrze Nowym w Poznaniu. Został mi zaproponowany przez dyrekcję tamtejszego teatru, jednak z powodów terminowych nic z tego z projektu nie wyszło. Tekst został jednak w pamięci. W przerwie międzysezonowej, gdyż zastanawialiśmy się, co wybrać, przypomniałem sobie o nim. Ishbel Szatrawska napisała „Polowanie” z zamiarem zrealizowana etiudy filmowej, należało zmodyfikować go, żeby bardziej nadawał się na deski teatru – wyjaśnia reżyser.

Zmieniono sporo, Magdalena Woch podkreśla, że tekst został wręcz przepisany na nowo: – Faktycznie jest sporo zmian, z zachowaniem sensu i charakterystyki postaci, głównego wątku. Nie wynikało to ze względu na niską jakość literatury, tylko inne potrzeby. Zmieniła się np. klasowość bohaterów.

- Wcześniej można było wysnuć wniosek, że bohaterowie pochodzą z niższych warstw społecznych. Bardziej nas ciekawi przypadek człowieka, który poluje, a jednocześnie ma na ustach bardzo szlachetne hasła. Publicznie określiłby się jako zwolennik rozwiązań pro-eco, jako obrońca demokracji, a w domu letnim ma poroża na ścianie – dodaje Pacześniak.

W prapremierowym przedstawieniu międzyludzkie relacje są mocno napięte, pełne zakłamania i niedopowiedzeń. Tytułowe polowanie rozgrywać się będzie zarówno dosłownie, jak i w przenośni.

Prapremiera odbędzie się 7 października, a popremierowo będzie można obejrzeć spektakl jeszcze dzień później (każdego dnia będzie grany o godz. 19). Potem tytuł powróci w listopadzie.

Co jeszcze nowego w częstochowskim teatrze? Na mikołajki – z myślą o najmłodszych widzach – przygotowana zostanie bajka utrzymana w japońskiej stylistyce, czyli „Jak zostać smokiem?” w reżyserii Karoliny Okurowskiej-Wabnic. Z kolei w okolicach sylwestra swoją premierę będzie miała „Zemsta” według Aleksandra Fredry, za której realizację odpowiadać ma Joanna Drozda. W pierwszych miesiącach 2024 r. Agata Biziuk podejmie się tematyki transformacji ustrojowej w Polsce, a Daria Sowik i Paula Leończyk stworzą autorski spektakl stanowiący portret własny częstochowian.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę