W rozstrzygniętym przetargu dla częstochowskich jednostek miejskich cena energii elektrycznej wzrośnie o 54 proc., a gazu aż o 172 proc! To oznacza, że Częstochowa zapłaci w przyszłym roku aż o 12 mln zł więcej za prąd i gaz w stosunku do tegorocznych kosztów.

- Wzrost kosztów energii czy gazu, przy równoczesnym ograniczaniu dochodów z PIT i zwiększających się obciążeniach związanych m.in. z oświatą, stawia samorząd w sytuacji coraz bardziej drastycznych oszczędności budżetowych - twierdzi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy. - To sukcesywne zmniejszanie możliwości miasta w sferze wydatków bieżących, co niestety nie może pozostać bez wpływu na jakość i zakres usług publicznych świadczonych na rzecz mieszkańców i możliwość zaspokajania ich istotnych potrzeb.

Podwyżki cen prądu i gazu – niezależnie od wskazanych niżej szczegółowo kosztów dla jednostek samorządowych – odczują też - choć zapewne nieco mniej drastycznie - mieszkańcy na prywatnych rachunkach za prąd i gaz (rekompensaty za podwyżki energii elektrycznej przewidziano tylko dla gospodarstw domowych o najniższych dochodach).

Poza tym zarówno samorząd, jak i mieszkańcy będą odczuwać skutki podwyżek prądu i gazu w rosnącej wysokości innych, niezależnych od samorządu opłat, a także we wzrostach cen towarów i usług, będących skutkiem podwyżek m.in. cen tych mediów.

W wyniku przetargu – zamówienia wspólnego na dostawę energii elektrycznej w roku 2022 dla 4 wydziałów Urzędu Miasta Częstochowy, 136 jednostek organizacyjnych oraz spółek, sprzedawcą prądu będzie firmą ENEA S.A.

Począwszy od 1 stycznia 2022 roku w rozliczeniach stosowana będzie cena jednostkowa energii elektrycznej z akcyzą netto 0,421 zł/kWh, jednakowa dla wszystkich grup taryfowych i stref czasowych. W obecnym roku sprzedawcą energii jest PGE Obrót S.A. przy cenie jednostkowej 0,273 zł/kWh. Cena jednostkowa wzrasta więc w 2022 roku o 54 proc. w porównaniu do 2021 roku. To oznacza wzrost nawet do blisko 22,9 mln zł w 2022 r. (bez kosztów dystrybucji) wobec 14,1 mln zł w 2021 r..  

Przetarg na kompleksową dostawę obejmującą zakup i świadczenie usługi dystrybucji gazu dla
Urzędu Miasta Częstochowy oraz 87 jednostek organizacyjnych i spółek miejskich świadczyła będzie firma PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o.

Od 1 stycznia w rozliczeniach stosowana będzie cena jednostkowa bez akcyzy netto 20,447 gr/kWh, jednakowa dla wszystkich grup taryfowych. W roku 2021 cena jednostkowa gazu wynosi 7,511 gr/kWh. Cena wzrasta więc w 2022 roku aż o 172 proc. w porównaniu do roku 2021!

Koszt zakupu gazu dla jednostek miejskich wyniesie ponad 7 mln zł. W zeszłych latach oscylowały one w granicach 2,8 – 3,7 mln zł rocznie.

W sumie koszty prądu i gazu dla miasta będą więc w 2022 r. wyższe o ok. 12 mln zł w stosunku do kosztów 2021 r.

Komentarz Bożeny Herbuś – Inżynier Miejskiej

Szybujące w górę ceny energii elektrycznej i gazu ziemnego, wskazują na poważne zachwianie równowagi pomiędzy interesem przedsiębiorstw energetycznych, a interesem odbiorców paliw i energii. Warto postawić pytanie, co z respektowaniem ustawy Prawo energetyczne, która w art.1. ust 2 określa, że jej celem „jest tworzenie warunków do zrównoważonego rozwoju kraju, zapewnienia   bezpieczeństwa   energetycznego,   oszczędnego   i racjonalnego użytkowania  paliw  i energii,  rozwoju  konkurencji,  przeciwdziałania  negatywnym skutkom   naturalnych   monopoli,  uwzględniania  wymogów  ochrony  środowiska, zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych oraz równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii”. Z kolei w artykule 3 pkt 16 definiuje się bezpieczeństwo energetyczne jako stan  gospodarki  umożliwiający  pokrycie bieżącego i perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska. Należy zastanowić się również, jakie działania w tej trudnej sytuacji podjął Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, który zgodnie z art. 23 ust.1 tej ustawy „reguluje  działalność  przedsiębiorstw  energetycznych zgodnie  z ustawą  i polityką  energetyczną  państwa,  zmierzając  do  równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii”.
Obowiązujące w Polsce prawo upoważnia administrację rządową do równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii. Wobec tego argumentacja, że energia elektryczna jest droga i będzie jeszcze droższa, a rynek gazu ziemnego jest wrażliwy na działania spekulacyjne, jest nie do przyjęcia.
Zaistniała sytuacja wymaga od administracji rządowej większego zaangażowania, również w  obszarze egzekwowania ustawy Prawo energetyczne. Jest to konieczne, aby ograniczyć negatywny wpływ rozregulowanego rynku paliw i energii na jakość życia Polek i Polaków.
I niewiele dadzą „spec ustawy” wspomagające osoby i rodziny najuboższe, bo przy tak postępującym wzroście cen energii elektrycznej i gazu ziemnego, możemy się spodziewać wręcz lawinowego powiększania się liczby osób dotkniętych ubóstwem energetycznym. Osób, które z powodów ekonomicznych będą miały ograniczony dostęp do dóbr cywilizacyjnych, nie mówiąc o komforcie cieplnym, który powinny mieć zapewniony w miejscu zamieszkania.
Wszystko to w sposób negatywny przełoży się także na podstawowe jednostki samorządu terytorialnego, które starają się zapewnić zrównoważony rozwój społecznościom lokalnym.
Sytuacja na rynku paliw i energii oraz brak reakcji administracji rządowej, która zmierzałaby do równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych oraz odbiorców paliw i energii, wskazuje, że jako państwo nie jesteśmy przygotowani do transformacji energetycznej, nie mówiąc już zupełnie o sprawiedliwej transformacji regionów, które mają podlegać temu procesowi.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę