Władze Częstochowy wystąpiły przeciwko zmianie sposobu doręczania przesyłek poleconych przez Pocztę Polską do skrzynek pocztowych odbiorców, bez konieczności kwitowania odbioru. Twierdzą, że to niezgodne z umową podpisaną z miastem i zapowiadają egzekwowanie szkód będących efektem takiego działania poczty na drodze postępowania sądowego.

Częstochowa wysłała w tej sprawie list do centrali Poczty Polskiej w Warszawie. Poczta powołuje się na wytyczne kierownictwa, których wdrożenie umożliwiły zmiany w prawie pocztowym wprowadzone ustawą z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV 2.  

Poczta skorzystała tu z zapisów, które otworzyły możliwość doręczania przesyłek poleconych, w sposób polegający na dostarczaniu ich do skrzynek pocztowych odbiorców bez konieczności kwitowania przez nich odbioru przesyłek. Z możliwości stosowania przez pocztę m.in. w czasie epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego, takiego sposobu doręczania tych przesyłek wyłączone zostały tylko sądy, prokuratury, inne organy ścigania oraz komornicy sądowi.

Tymczasem zgodnie z ciągle obowiązującymi przepisami Prawa pocztowego przesyłka polecona jest to przesyłka będącą przesyłką rejestrowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób zabezpieczający ją przed utratą, ubytkiem zawartości lub uszkodzeniem (art. 3 pkt 22 ustawy Prawo pocztowe). Każda przesyłka polecona jest przesyłką rejestrowaną, a więc przesyłką przyjętą za pokwitowaniem przyjęcia i doręczaną za pokwitowaniem odbioru (art. 3 pkt 23 ustawy Prawo pocztowe). Oznacza to, że nadawca otrzymuje potwierdzenie nadania oraz przesyłka posiada własny, unikalny numer identyfikacyjny, który umożliwia m.in. śledzenie drogi przesyłki. Potwierdzenie nadania stanowi natomiast dowód nadania, który jest niezbędny w przypadku reklamacji.

Zatem doręczanie przesyłek poleconych bez pokwitowania stoi w sprzeczności z aktualnymi zapisami i definicjami ustawy Prawo pocztowe. Dlatego władze miasta stanowczo przeciwko temu protestują.

Administracja samorządowa wykonując swoje zadania zgodnie z przepisami obowiązującego prawa, zobowiązana jest wysyłać korespondencję listami poleconymi, aby mieć pewność, że dotarła ona do adresata w określonym terminie. Brak pokwitowań w dokumentacji nadawczej operatora pocztowego skutkuje niemożnością stwierdzenia terminu i prawidłowości doręczenia przesyłki. Będzie to miało wpływ na prowadzenie postępowań administracyjnych, a także postępowań odwoławczych. Jest to – zdaniem miasta - działanie niedopuszczalne, naruszające również zapisy obowiązującej obie strony umowy na świadczenie usług pocztowych.

Poczta Polska nie pobierając pokwitowania doręczenia przesyłki poleconej narusza zapisy wiążącej ją umowy, gdyż nie wykonuje należycie obowiązków z niej wynikających w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania wszystkich przesyłek pocztowych. Przyjmując do wykonania usługę doręczenia listu poleconego Poczta Polska SA chce doręczać te listy jako przesyłki nierejestrowane. Rodzi się więc pytanie, jaką opłatę zamierza pobrać za tę usługę?

- Miasto mając nadzieję na dalszą dobrą współpracę, wnosi – w przesłanej korespondencji - o właściwe wykonywanie przez Pocztę Polską S.A. obowiązków wynikających z Prawa pocztowego oraz umowy w zakresie świadczenia usług pocztowych w 2020 roku - informuje biuro prasowe Urzędu Miasta Częstochowy. - Zdaniem Urzędu Miasta, w  przypadku dalszego stosowania wprowadzonych niedawno praktyk, wszelka odpowiedzialność za wyrządzone przez takie działanie szkody społeczne i nieprawidłowości administracyjne spadnie na Pocztę Polską i będzie przez Miasto Częstochowa egzekwowana na drodze postępowania sądowego.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę