Ministerstwo Klimatu i Środowiska zabezpieczy dodatkowe 100 mln zł na usuwanie nielegalnych odpadów. Środki będą pochodzić z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozwolą one na dofinansowanie usunięcia odpadów z 14 lokalizacji, m.in. w Częstochowie.

Przez lata rosła liczba miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów niebezpiecznych, a z nimi rosły problemy. Dziś zagrażają one zdrowiu i życiu ludzi oraz środowisku. Dlatego pomagamy kolejnym samorządom, by wesprzeć je w usuwaniu tych zagrożeń, bo to ogromne wydatki. Już wiem, że 14 kolejnych organów administracji terenowej otrzyma w ciągu kilku miesięcy możliwość otrzymania wsparcia finansowego. Aż 7 lokalizacji w tej dodatkowej puli pieniędzy z NFOŚiGW znajduje się w województwie śląskimzapowiedziała podczas konferencji prasowej ministra Paulina Hennig-Kloska.

Wśród 14 lokalizacji połowa znajduje się w województwie śląskim. Łączna kwota potrzebna do usunięcia z tych miejsc odpadów wynosi blisko 57 mln zł. Łączna kwota potrzebna do usunięcia odpadów we wszystkich 14 lokalizacjach wynosi ok. 100 mln zł. To dodatkowe środki, ponieważ 200 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa już zostało przyznane 9 samorządom.

Lokalizacje nielegalnie nagromadzonych odpadów, na które zostały zabezpieczone dodatkowe środki z NFOŚiGW: gmina Głogów, gmina Bolesławiec, gmina Dobrcz, gmina Miechów, gmina Knurów, Gliwice, Częstochowa, gmina Mykanów, msc. Pasieka, gmina Strumień, gmina Hażlach, msc. Kończyce Wielkie, gmina Hażlach, msc. Zamarski, gmina Rozdrażew, gmina Chodów, gmina Dygowo.

To lokalizacje, w których zostały nielegalnie nagromadzone odpady niebezpieczne szczególnie zagrażające życiu i zdrowiu ludzi i względem których samorządy są przygotowane formalnie (tzn. mają wydane odpowiednie decyzje administracyjne) do rozpoczęcia przedsięwzięcia – procedury usunięcia odpadów z tych miejsc.

Samorządy niejednokrotnie wskazywały, że problemem w realizacji usuwania odpadów są zbyt małe środki finansowe pomimo utworzenia przez NFOŚiGW odpowiedniego programu. W 2024 r. z inicjatywy MKiŚ znowelizowane zostały przepisy w celu stworzenia dodatkowej możliwości przekazania środków finansowych organom samorządowym z rezerwy celowej budżetu państwa. Jednocześnie w ustawie budżetowej udało się zabezpieczyć środki finansowe z rezerwy celowej na 2025 r. w wysokości 200 mln zł na usuwanie nielegalnie zdeponowanych odpadów.

W wytypowanych lokalizacjach w większości przypadków znajdują się odpady z przemysłu chemicznego, petrochemicznego, farbiarskiego, lakierniczego i motoryzacyjnego – odpady chemiczne, odpady farb, lakierów, oleje odpadowe, odpady z rozpuszczalników organicznych.

Wojewodowie jako dysponenci rezerwy celowej podpisali ze wszystkimi wybranymi beneficjentami umowy dotacyjne dot. przekazania samorządom środków z rezerwy na przedsięwzięcie polegające na usuwaniu odpadów. Natomiast podpisanie umów z wyłonionymi w trybie przetargów wykonawcami należy do samorządów, którzy od tego momentu odpowiadają za inicjację (przetargi i podpisanie umów z wykonawcami) i zakończenie działań w terenie.

W trakcie procedur wydatkowania przyznanych środków z rezerwy celowej budżetu państwa (200 mln w 2025 r.) z 9 lokalizacji aż 4 znajdują się w województwie śląskim (Sosnowiec, Siemianowice Śląskie, Kokawa, gm. Mykanów, gm. Szczekociny).

fot. Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę