Wodociągi Częstochowskie to nie tylko gwarancja zdrowej, smacznej, orzeźwiającej wody, ale też bezpieczeństwo klientów i mieszkańców. Spółka podejmuje również szereg działań, które mają na celu zapewnienie ciągłości jej dostaw.
– Ciągłość dostaw wody i odprowadzania ścieków to nasze podstawowe, statutowe zadanie, do którego jesteśmy nie tylko zobowiązani, ale myślę efektywnie realizujemy je na terenie Częstochowy i okolicznych gmin – mówi Paweł Gruszczyński, rzecznik Wodociągów Częstochowskich.
Spółka w celu zapewnienia wysokiej jakości realizacji tych usług stosuje rozwiązania organizacyjne, techniczno-technologiczne jak również związane z ochroną obiektów i elementem ludzkim.
Właścicielem Wodociągów Częstochowskich jest Związek Komunalny Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji w Częstochowie, który poprzez działania spółki zapewnia ciągłość dostaw wody i odprowadzania ścieków.
– Nie wszystkie gminy dysponują pełną infrastrukturą pozwalającą na samodzielne funkcjonowanie, ale mieszkańcy wszystkich gmin mają zapewnione dostawy wody i odprowadzanie ścieków. Gwarantuje to organizacja w ramach Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji – podkreśla Paweł Gruszczyński. – Te gminy, które posiadają tę infrastrukturę, mają pewność, że w sytuacjach awaryjnych system organizacji pozwala na przełączenie jednego czy drugiego obiektu lub sieci w sposób pozwalający na utrzymanie ciągłości dostaw wody.
Wodociągi Częstochowskie w celu zapewnienia wysokiej jakości swoich usług oraz bezpieczeństwa stosują również rozwiązania techniczne i technologiczne. – Ze względów bezpieczeństwa nie o wszystkich rozwiązaniach technicznych związanych z ochroną obiektów możemy mówić, ale one są i funkcjonują w sposób bardzo dobry, czego dowodem jest brak dotychczas incydentów związanych z bezpośrednimi zagrożeniami dla ujęć czy oczyszczalni ścieków, o których w ostatnim czasie można było słyszeć w mediach publicznych, jeśli chodzi o nasz kraj – zauważa Paweł Gruszczyński. – Rozwiązania techniczne i technologiczne to również te związane z cyberbezpieczeństwem – dodaje.
W spółce nieocenioną rolę odkrywa czynnik ludzki, dlatego Wodociągi Częstochowskie dbają o utrzymanie ciągłości zatrudnienia wykwalifikowanej kadry na stanowiskach takich jak: hydraulik, elektronik, automatyk, informatyk, etc.
Przedsiębiorstwo opracowało również szereg formalnych procedur na wypadek sytuacji nieprzewidzianych, awaryjnych, takich, które potencjalnie mogłyby zakłócić prace znajdujących się w jego zasobie obiektów.
Dystrybucja wody pitnej w odpowiedniej ilości, wymaganym ciśnieniu i wysokiej jakości wymaga od przedsiębiorstwa podejmowania działań ukierunkowanych na stały rozwój, tj. budowę nowych odcinków sieci wodociągowej wraz z przyłączami, stały monitoring jakości dostarczanej wody, systematyczne remonty sieci, urządzeń i obiektów oraz niezwłoczne naprawy uszkodzeń i awarii. Do tego celu służy wykorzystywany przez spółkę System Informacji Geograficznej (GIS).
Wodociągi Częstochowskie obsługują rocznie ok. 600 awarii. Bez Systemu Informacji Geograficznej nie byłyby w stanie zminimalizować czasu ich usunięcia, co ma bezpośrednie przełożenie na odbiorców wody. GIS pozwala częstochowskiemu przedsiębiorstwu nie tylko podglądać infrastrukturę podziemną, ale również patrzeć na historię zdarzeń, czy awarii, które w przeszłości wystąpiły w danym miejscu.
Od 2016 roku Wodociągi Częstochowskie wykorzystują również technologię, która umożliwia szybką i bezkolizyjną naprawę, czy konserwację sieci kanalizacyjnej, bez konieczności wstrzymywania ruchu ulicznego i podejmowania czasochłonnych i uciążliwych dla klientów działań. Każdego roku metodą tą uszczelnianych jest ok. 3 tys. mb. sieci.
– Bieżąca sytuacja spółki, która wynika ze zaktualizowanych stawek za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, ma również wpływ na nasze najbliższe i przyszłe plany, jeśli chodzi o zakres remontowo-inwestycyjny, który ma się przełożyć na utrzymanie jakości lub jej konsekwentne podnoszenie – wyjaśnia Paweł Gruszczyński. – Bieżący rok to zysk ok. 400 tys. zł. Jest on niewielki, ale naszym zadaniem nie jest generowanie zysku, tylko optymalizowanie kosztów pozwalający na bieżące prowadzenie remontów i realizowanie inwestycji.
W strukturach przedsiębiorstwa działa również Centralne Laboratorium Badania Wody i Ścieków, wyposażone w nowoczesną aparaturę badawczo-pomiarową. Do jego zadań należy kontrola jakości wody ujmowanej i poddawanej procesom uzdatniania. Pozwala to na wczesne wykrycie wzrostów stężeń substancji zawartych w wodzie surowej, a w rezultacie zapobieganiu przedostania się potencjalnego zanieczyszczenia do wody wtłaczanej do sieci wodociągowej. Pracownicy laboratorium kontrolują również jakość wody podawanej do sieci, magazynowanej w zbiornikach oraz wody w sieci wodociągowej. Aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw przeprowadzają również kontrolę jakości wody w sieci wodociągowej po naprawach i konserwacjach, a także bezpośrednio u odbiorcy w przypadku skarg i reklamacji.
– To, że mamy dobrej jakości wodę i jakość usług jest prawidłowo realizowana, najlepszych dowodem jest codzienne, bieżące dostarczanie wody naszym klientom. Jeżeli chodzi o Częstochowę i nasz region, słyszymy o dobrej jakości naszych usług, a niekoniecznie awariach w skali globalnej, które niekiedy występują w kraju – podsumowuje Paweł Gruszczyński.