Wodociągi Częstochowskie to nie tylko gwarancja zdrowej, smacznej, orzeźwiającej wody, ale też bezpieczeństwo klientów i mieszkańców. Spółka podejmuje również szereg działań, które mają na celu zapewnienie ciągłości jej dostaw.

Ciągłość dostaw wody i odprowadzania ścieków to nasze podstawowe, statutowe zadanie, do którego jesteśmy nie tylko zobowiązani, ale myślę efektywnie realizujemy je na terenie Częstochowy i okolicznych gminmówi Paweł Gruszczyński, rzecznik Wodociągów Częstochowskich.

Spółka w celu zapewnienia wysokiej jakości realizacji tych usług stosuje rozwiązania organizacyjne, techniczno-technologiczne jak również związane z ochroną obiektów i elementem ludzkim.

Właścicielem Wodociągów Częstochowskich jest Związek Komunalny Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacji w Częstochowie, który poprzez działania spółki zapewnia ciągłość dostaw wody i odprowadzania ścieków.

Nie wszystkie gminy dysponują pełną infrastrukturą pozwalającą na samodzielne funkcjonowanie, ale mieszkańcy wszystkich gmin mają zapewnione dostawy wody i odprowadzanie ścieków. Gwarantuje to organizacja w ramach Związku Komunalnego Gmin ds. Wodociągów i Kanalizacjipodkreśla Paweł Gruszczyński.Te gminy, które posiadają tę infrastrukturę, mają pewność, że w sytuacjach awaryjnych system organizacji pozwala na przełączenie jednego czy drugiego obiektu lub sieci w sposób pozwalający na utrzymanie ciągłości dostaw wody.

Wodociągi Częstochowskie w celu zapewnienia wysokiej jakości swoich usług oraz bezpieczeństwa stosują również rozwiązania techniczne i technologiczne. – Ze względów bezpieczeństwa nie o wszystkich rozwiązaniach technicznych związanych z ochroną obiektów możemy mówić, ale one są i funkcjonują w sposób bardzo dobry, czego dowodem jest brak dotychczas incydentów związanych z bezpośrednimi zagrożeniami dla ujęć czy oczyszczalni ścieków, o których w ostatnim czasie można było słyszeć w mediach publicznych, jeśli chodzi o nasz krajzauważa Paweł Gruszczyński.Rozwiązania techniczne i technologiczne to również te związane z cyberbezpieczeństwem – dodaje.

W spółce nieocenioną rolę odkrywa czynnik ludzki, dlatego Wodociągi Częstochowskie dbają o utrzymanie ciągłości zatrudnienia wykwalifikowanej kadry na stanowiskach takich jak: hydraulik, elektronik, automatyk, informatyk, etc.

Przedsiębiorstwo opracowało również szereg formalnych procedur na wypadek sytuacji nieprzewidzianych, awaryjnych, takich, które potencjalnie mogłyby zakłócić prace znajdujących się w jego zasobie obiektów.

Dystrybucja wody pitnej w odpowiedniej ilości, wymaganym ciśnieniu i wysokiej jakości wymaga od przedsiębiorstwa podejmowania działań ukierunkowanych na stały rozwój, tj. budowę nowych odcinków sieci wodociągowej wraz z przyłączami, stały monitoring jakości dostarczanej wody, systematyczne remonty sieci, urządzeń i obiektów oraz niezwłoczne naprawy uszkodzeń i awarii. Do tego celu służy wykorzystywany przez spółkę System Informacji Geograficznej (GIS).

Wodociągi Częstochowskie obsługują rocznie ok. 600 awarii. Bez Systemu Informacji Geograficznej nie byłyby w stanie zminimalizować czasu ich usunięcia, co ma bezpośrednie przełożenie na odbiorców wody. GIS pozwala częstochowskiemu przedsiębiorstwu nie tylko podglądać infrastrukturę podziemną, ale również patrzeć na historię zdarzeń, czy awarii, które w przeszłości wystąpiły w danym miejscu.

Od 2016 roku Wodociągi Częstochowskie wykorzystują również technologię, która umożliwia szybką i bezkolizyjną naprawę, czy konserwację sieci kanalizacyjnej, bez konieczności wstrzymywania ruchu ulicznego i podejmowania czasochłonnych i uciążliwych dla klientów działań. Każdego roku metodą tą uszczelnianych jest ok. 3 tys. mb. sieci.

– Bieżąca sytuacja spółki, która wynika ze zaktualizowanych stawek za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, ma również wpływ na nasze najbliższe i przyszłe plany, jeśli chodzi o zakres remontowo-inwestycyjny, który ma się przełożyć na utrzymanie jakości lub jej konsekwentne podnoszenie wyjaśnia Paweł Gruszczyński. Bieżący rok to zysk ok. 400 tys. zł. Jest on niewielki, ale naszym zadaniem nie jest generowanie zysku, tylko optymalizowanie kosztów pozwalający na bieżące prowadzenie remontów i realizowanie inwestycji.

W strukturach przedsiębiorstwa działa również Centralne Laboratorium Badania Wody i Ścieków, wyposażone w nowoczesną aparaturę badawczo-pomiarową. Do jego zadań należy kontrola jakości wody ujmowanej i poddawanej procesom uzdatniania. Pozwala to na wczesne wykrycie wzrostów stężeń substancji zawartych w wodzie surowej, a w rezultacie zapobieganiu przedostania się potencjalnego zanieczyszczenia do wody wtłaczanej do sieci wodociągowej. Pracownicy laboratorium kontrolują również jakość wody podawanej do sieci, magazynowanej w zbiornikach oraz wody w sieci wodociągowej. Aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw przeprowadzają również kontrolę jakości wody w sieci wodociągowej po naprawach i konserwacjach, a także bezpośrednio u odbiorcy w przypadku skarg i reklamacji.

To, że mamy dobrej jakości wodę i jakość usług jest prawidłowo realizowana, najlepszych dowodem jest codzienne, bieżące dostarczanie wody naszym klientom. Jeżeli chodzi o Częstochowę i nasz region, słyszymy o dobrej jakości naszych usług, a niekoniecznie awariach w skali globalnej, które niekiedy występują w krajupodsumowuje Paweł Gruszczyński.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę