Miasto podpisało w czwartek, 27 marca umowę z wyłonionym w przetargu Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na zaprojektowanie i wybudowanie węzłów przesiadkowych na Placu Rady Europy i Promenadzie Czesława Niemena.

Inwestycja ta jest częścią szerszych działań na rzecz poprawy mobilności miejskiej oraz zachęcenia mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

W ramach programu "Lepsza Komunikacja" staramy się przekonywać naszych mieszkańców i gości do tego, żeby korzystali z komunikacji publicznej. Jeśli chcemy to dobrze robić, potrzebne są miejsca, gdzie można się wygodnie przesiadać między różnymi środkami transportu - zauważa prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. - To dobre inwestycje, bo po pierwsze łączą różne rodzaje transportu i zwiększają możliwość przesiadki, po drugie pieniądze, które na ten cel pozyskujemy, odmładzają, odświeżają przestrzeń miasta. Dzięki temu poprawia się estetyka, funkcjonalność, wygoda, bezpieczeństwo. 

Podpisana umowa dotyczy zaprojektowania i budowy węzła przesiadkowego Fieldorfa-Nila/Gombrowicza oraz węzła na Placu Rady Europy. W pierwszym przypadku zakres prac obejmuje przebudowę ścieżki rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego Promenady Niemena. Nowa infrastruktura uwzględni m.in. perony, miejsca postojowe, budynek socjalny oraz udogodnienia dla rowerzystów. Jej koszt to 22 mln 512 tys. 706 zł.

Z kolei Plac Rady Europy zyska nie tylko funkcjonalny węzeł komunikacyjny, ale i atrakcyjny plac miejski z elementami małej architektury oraz tablicą informującą o połączeniach kolejowych i lotniczych. Koszt inwestycji to 5 mln 689 tys. 82 zł.

W czwartek w imieniu wykonawcy umowę podpisał Bartosz Stąpor, dyrektor Oddziału Robót Drogowych w Kłobucku. - Myślę, że tak jak poprzednie węzły, które moim zdaniem wykonaliśmy wzorowo, podobnie będzie z najbliższymi inwestycjami. Przy ich realizacji postaramy się jak najmniej utrudnić życie mieszkańcom - zapewnia.

Michał Konieczny, naczelnik Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych, przypomina, że postępowanie przetargowe obejmowało cztery części. - Dwie największe wygrało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, kolejną, czyli węzeł przy ul. Przyjemnej firma Dertrans, a czwarta umowa, którą podpiszemy w przyszłym tygodniu, dotyczy instalacji Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Nowe węzły przesiadkowe mają usprawnić przemieszczanie się po mieście i zapewnić wygodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu – autobusami, rowerami miejskimi i komunikacją pieszą. Realizacja inwestycji potwa do jesieni 2027 roku.

Koszt całości to 34 mln zł, a wnioskowane unijne dofinansowanie to 80% uzyskane w partnerstwie ze Związkiem Gmin i Powiatów Subregionu Północnego Województwa Śląskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.

SZCZEGÓŁY INWESTYCJI

Gombrowicza-Promenada Niemena-Kiedrzyńska  
Stworzenie węzła przesiadkowego z zagospodarowaniem terenu przeznaczonego pod inwestycję  oraz przebudowa ścieżki rowerowej i deptaka Promenady Niemena od węzła Kiedrzyńska do węzła Gombrowicza.
Zakres:
- pętla autobusowa z istniejącym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych, z miejscami postojowymi dla mieszkańców
- wymiana całej nawierzchni bitumicznej
- zwiększenie liczby miejsc postojowych do 36 w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami
- budowa nowych peronów dla wysiadania i wsiadania
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- budowa wiaty rowerowej
- miejsce na postój dla autobusów, w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- korekta układu komunikacyjnego w obrębie pętli oraz terenów zielonych
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny|
- budowa 2 nowych zatok przystanków autobusowych w ciągu ul. Fieldorfa-Nila wraz z likwidacją zatok istniejących, z nowymi wiatami przystankowymi z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotami informacyjnymi oraz tablicą SDIP i biletomatem na przystanku w kierunku alei Wyzwolenia
- korekta przebiegu chodnika i drogi dla rowerów  na wysokości skrzyżowania z ulicą Gombrowicza oraz wymiana całego oznakowania pionowego i poziomego w obrębie pętli i skrzyżowania z ul. Fieldorfa-Nila
- połączenie węzła przesiadkowego z ścieżką rowerową przebiegającą wzdłuż Promenady Niemena – przebudowa schodów terenowych na rzecz pochylni
- przebudowa deptaka pieszo-rowerowego Promenady Niemena na podstawie opracowania „Przebudowa Promenady Czesława Niemena - odcinek od ul. Kiedrzyńskiej do Brzeźnickiej”
- istniejąca droga rowerowa od północnej strony promenady ma zostać przeznaczona na ciąg pieszy z dopuszczeniem ograniczonego, spowolnionego ruchu rowerowego
- główna droga rowerowa zostanie przeprowadzona po stronie południowej wśród istniejącej zieleni z uwzględnieniem obecnego zagospodarowania
- wymiana nawierzchni głównego deptaka oraz mała architektura: ławki, pojemniki na odpady, tablice informacyjne oraz nowe oświetlenie
- pozostawienie zieleni istniejącej z założeniem przeprowadzenia prac porządkujących i nowych nasadzeń
- połączenie drogi rowerowej wzdłuż promenady z istniejącym układem drogowym przy rondzie w ciągu ul. Kiedrzyńskiej.

Plac Rady Europy
Projekt zakłada zachowanie istniejącej pergoli obrośniętej zielenią i zastosowanie bardziej swobodnej kompozycji, z większymi plamami zieleni (zarówno niskiej, jak i wysokiej). Ważnym komponentem przestrzennym jest tu fontanna, wokół której powstałaby ławka w formie symbolu Rady Europy, czyli litery „e” oraz 12 wodotrysków i podświetleń fontanny nawiązujących do 12 gwiazdek flagi europejskiej. W tej koncepcji wprowadza się też oczywiście dodatkowe miejsca siedzące i inne elementy małej architektury, także te związane z komunikacyjną funkcją placu  i zachęcające do ekologicznych form transportu miejskiego.  Zasadniczym założeniem jest m.in. wymiana nawierzchni placu (wielkoformatowe płyty betonowe), montaż nowego oświetlenia i podświetlenia iluminacyjnego, pozostawienie połączenia placu z przystankiem tramwajowym oraz ciągiem pieszym schodami terenowymi oraz bezpośrednimi wejściami - łagodnymi pochylniami dla osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów, a także montaż instalacji podświetlającej mural oraz monitoringu.

Gościnna-Przyjemna
Zakres:
- pętla autobusowa z nowym zjazdem służącym jako wjazd i wyjazd dla autobusów oraz samochodów osobowych z podgrzewanym lustrem drogowym
- przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów (ruch sterowany sygnalizacją świetlną) w ul. Gościnnej na wysokości pętli autobusowej
- budowa infrastruktury komunikacyjnej na terenie pętli, w tym ciągów pieszych i samochodowych, placu postojowego, peronów przystankowych (nawierzchnia pętli bitumiczna, nawierzchnia peronów betonowa kostka)
- 1 peron dla wysiadających pasażerów z małą architekturą : ławka , kosz na śmieci, podświetlana gablota informacyjna, w pobliżu wiata rowerowa na 20-30 rowerów oraz miejsce dla e-hulajnóg i rowerów miejskich
- miejsce na postój dla autobusów i  w pobliżu budynek socjalny dla kierowców z sanitariatem oraz miejscem do spożywania posiłków
- peron dla odjeżdżających z wiatą przystankową przeszkloną z zieloną ścianą, ławkami, pojemnikami na odpadki, gablotą informacyjną, biletomatem oraz tablicą SDIP
- informacja pasażerska z wykorzystaniem alfabetu Braille’a
- parking dostępny bezpłatnie dla korzystających z komunikacji miejski z 33 miejscami postojowymi w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami
- oświetlenie terenu w technologii LED oraz wyposażenie w monitoring wizyjny.

fot. Łukasz Kolewiński/UM

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę