Już w najbliższą niedzielę, 13 października w godzinach 7-21 odbędą się wybory do Sejmu i Senatu. W Częstochowie będziemy głosować w 135 obwodowych komisjach wyborczych.  

Kto nie zdążył jeszcze załatwić spraw związanych z dopisaniem do spisu wyborców w Częstochowie lub pobrać zaświadczenia o prawie do głosowania (w przypadku nieobecności w mieście w dniu wyborów) – musi się pospieszyć!

Nie ma już pewności, że wniosek o dopisanie do rejestru wyborców (na stałe) zostanie skutecznie załatwiony jeszcze przed niedzielnymi wyborami. Wniosek do dopisanie do spisu wyborców w Częstochowie (tylko na niedzielne wybory) należy złożyć lub przesłać koniecznie jeszcze dzisiaj, bo termin na to upływa 8 października. Nieco więcej czasu jest na załatwienie zaświadczenia o prawie do głosowania w innym miejscu. Można to zrobić do 11 października (piątek), ale lepiej nie czekać na ostatnią chwilę.

Wniosek o dopisanie do rejestru wyborców składają osoby, które nie są zameldowane w Częstochowie, a mieszkają tu na stałe lub zamieszkali na dłużej i chcą w Częstochowie głosować w każdych kolejnych wyborach.

Wniosek o dopisanie do spisu wyborców składają osoby, które nie są zameldowane w Częstochowie, a mieszkają tu lub przebywają czasowo i chcą w Częstochowie oddać swój głos w najbliższych wyborach 13 października; ten wniosek dotyczy także osób, które są zameldowane w Częstochowie, ale chcą zmienić obwód, czyli lokal wyborczy w którym głosują.

Zaświadczenie o prawie do głosowania muszą załatwić osoby, które mieszkają w Częstochowie i tu są w rejestrze wyborców, ale w dniu wyborów będą w innym miejscu i tam chcą zagłosować (z kolei osoby, które znajdą się tego dnia w Częstochowie, muszą mieć stosowne zaświadczenie ze swojego miejsca zameldowania). Po okazaniu takiego zaświadczenia obwodowej komisji wyborczej dana osoba zostanie dopisana do listy wyborców w lokalu, do którego uda się w niedzielę. Ci, którzy wyjadą z miasta muszą oczywiście liczyć się z tym, że będą głosować nie na listę częstochowskich kandydatów do Sejmu i Senatu, a na listę dostępną w miejscu, w którym się znajdą.

Sprawy związane z wyborami można załatwiać w pok. 200 na II piętrze budynku Urzędu Miasta Częstochowy przy ul. Waszyngtona 5 (Wydział Spraw Obywatelskich) w godzinach między 7.30 a 15.30, a we wtorek w godz. 7.30-17.

Wnioski można też złożyć drogą elektroniczną – w przypadku posiadania profilu zaufanego – poprzez portale: gov.pl, obywatel.gov.pl czy platformę epuap.gov.pl.

Wzory wniosków są dostępne m.in. pod banerem Wybory do Sejmu i Senatu RP 2019 na stronie www.czestochowa.pl.

Wyborcy ujęci w spisie wyborców mogą głosować osobiście w lokalu wyborczym (oczywiście wyborcy z niepełnosprawnościami, którzy zgłosili taki zamiar w wyznaczonym terminie, korzystają z głosowania korespondencyjnego lub przez pełnomocnika; przez pełnomocnika głosują także osoby w wieku co najmniej 75 lat, które złożyły wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do 4 października).

Jak głosować?

Po złożeniu podpisu na spisie wyborców każdy otrzyma dwie karty do głosowania - jedną w wyborach do Sejmu i drugą w wyborach do Senatu.

W wyborach do Sejmu głosować można tylko na jedną listę kandydatów, stawiając na karcie do głosowania znak „x” (co najmniej dwie przecinające się linie w obrębie kratki) w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego z kandydatów z tej listy.

W wyborach do Senatu głosować można tylko na jednego kandydata, stawiając na karcie do głosowania znak „x” (co najmniej dwie przecinające się linie w obrębie kratki) w kratce z lewej strony obok nazwiska wybranego kandydata.

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę