Częstochowa dostanie 27,5 mln zł dofinansowania do budowy centrów przesiadkowych przy trzech dworcach oraz infrastruktury rowerowej obsługującej węzły.

- Dzięki centrom przesiadkowym ułatwimy komunikację mieszkańcom naszego miasta, którzy chcieliby przesiąść się z jednego środka transportu na inny, ale i tym którzy przyjeżdżają do Częstochowy - mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. -  Chcemy, żeby Częstochowa była takim miejscem, do którego ludzie przyjeżdżają, przesiadają się na lepsze środki transportu i nimi dalej podróżują. Liczymy, że centra przesiadkowe skłonią naszych mieszkańców i turystów do korzystania z transportu publicznego, ponieważ będzie on dobry, wygodny, tani i skoordynowany. 

Węzły przesiadkowe powstaną przy dworcach: Częstochowa Główna, Stradom i Raków. Każda z koncepcji przewiduje budowę peronów i placów manewrowych dla autobusów, miejsc postojowych dla taksówek, osób niepełnosprawnych i szybkiej obsługi, 126 miejsc parkingowych typu "park nad ride".

W przypadku dworca głównego wyremontowany zostanie także fragment ul. Piłsudskiego. Drogowcy zmienią również w tym miejscu lokalizację autobusów, które będą zatrzymywać się na parkingu dla samochodów. Z kolei wokół dworca na Rakowie przebudowane zostaną wszystkie nawierzchnie, powstanie także skrzyżowanie przy zjeździe w al. Pokoju. 

- Mamy gotowe projekty budowlane, brakuje nam jeszcze tylko jednego pozwolenia na budowę - twierdzi Mariusz Sikora, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. - W ramach inwestycji powstanie również dynamiczna informację pasażerską, którą stanowić będzie 50 tablic o zmiennej treści, umieszczonych na ważniejszych przystankach autobusowych. Będą one informować o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu - dodaje. 

Osoby niepełnosprawne i te w podeszłym wieku otrzymają specjalne piloty, które ułatwią im korzystanie z dynamicznej informacji pasażerskiej. W pierwszym etapie tysiąc osób zostanie wyposażonych w takie urządzenia. 

Wszystkie centra mają być połączone ścieżkami rowerowymi. Przy każdym węźle ma powstać ok 7. km ścieżek rowerowych. które zostaną skomunikowane z już istniejącą infrastrukturą dla cyklistów. 

-  Zakładamy, że drogi rowerowe będą biegły od al. Jana Pawła, czyli od Komendy Miejskiej Policji do Ronda Mickiewicza i dalej wzdłuż ul. Jagiellońskiej, al. Niepodległości oraz al. Pokoju do PKP Raków. Trzeci dworzec PKP Częstochowa Główna będzie mógł się połączyć ze ścieżką przez ul. Sobieskiego - informuje Łukasz Kot, społeczny konsultant ds. komunikacji rowerowej Urzędu Miasta Częstochowy. 

Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 42 mln zł, z czego 27,5 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych. - Dość konsekwentnie realizujemy swoją strategię w zakresie pozyskiwania funduszy strukturalnych - zauważa Piotr Grzybowski, naczelnik Wydziały Funduszy Europejskich i Rozwoju. - Zdecydowaliśmy się, że jednym z naszych priorytetów będzie zrównoważony transport, rozwój komunikacji publicznej. Zapowiadaliśmy, że będziemy się starać o uzyskanie dość dużej dotacji na realizację naszych zamierzeń. 

Prace budowlane będą realizowane w latach 2018-2019. 

Źródło: wczęstochowie

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę