Od 10 listopada do 31 grudnia 2016 r. na stronie internetowej Urzędu Miasta Częstochowy dostępny był elektroniczny formularz ankietowy, w którym mieszkańcy miasta Częstochowy, przedsiębiorcy, jak i osoby odwiedzające nasze miasto mieli możliwość udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące reklam funkcjonujących w przestrzeni publicznej Częstochowy. Przeprowadzone badanie ankietowe miało na celu poznanie opinii respondentów na temat reklamy zewnętrznej i oczekiwanego kształtu regulacji przyszłej uchwały reklamowej. Formularz ankietowy zawierał 9 pytań oraz metryczkę z informacjami o grupie poddanej badaniu.

Wyniki internetowego badania ankietowego będą stanowiły istotną wskazówkę przy formułowaniu ostatecznego kształtu lokalnych przepisów, które pozwolą uporządkować przestrzeń publiczną miasta i zaprowadzić ład reklamowy w mieście. Opinie wyrażone w ankiecie pomogą opracować dokument, który w jak najszerszym stopniu będzie spełniał oczekiwania mieszkańców w zakresie lokalizacji nośników reklamowych, ich rodzaju oraz poprawy ładu przestrzennego w mieście.

Ze względu na miejsce zamieszkania (z uwzględnieniem podziału na dzielnice, z których pochodzili ankietowani) badanie pokazało, że w ankiecie wzięli udział mieszkańcy wszystkich częstochowskich dzielnic:

Reklamy, które zdaniem respondentów należy ograniczyć:

  • reklamy okolicznościowe w ciągu Alei Najświętszej Maryi Panny – 83,65%;
  • tablice, kasetony, chorągwie umieszczone prostopadle do elewacji – 53,97%;
  • reklamy świetlne o zmiennej treści umieszczone na budynkach – 67,98%;
  • reklamy na autobusach i tramwajach MPK – 69,73%.

Reklamy, które zdaniem respondentów należy wykluczyć:

  • reklamy świetlne w rejonie skrzyżowań – 56,02%;
  • banery, tablice i billboardy na ogrodzeniach – 56,41%;
  • siatki reklamowe, banery umieszczone na elewacjach – 66,08%;
  • folie reklamowe, zakrywające całe witryny lokali handlowo-usługowych - 50,32%;
  • koziołki/potykacze reklamowe na chodnikach – 52,47%;

W ostatniej części pytania nr 8 w odpowiedzi k) - ankietowani mieli możliwość wpisania własnych uwag i spostrzeżeń. Z tej możliwości skorzystało 34,23% ankietowanych osób, co należy ocenić bardzo pozytywnie, gdyż świadczy o dużej wrażliwości estetycznej i zaangażowaniu mieszkańców w kwestie estetyzacji przestrzeni publicznych naszego miasta. Najczęstszym komentarzem respondentów była opinia, że reklam w mieście jest za dużo i dlatego też należy je ograniczyć i uporządkować.  Ankietowani szczególnie podkreślali, że powinno się:

  • wyeliminować z miasta nielegalną reklamę;
  • usunąć reklamy z balkonów i banery reklamowe z ogrodzeń;
  • wykluczyć reklamy mobilne;
  • usunąć naklejki i drobne ogłoszenia ze słupów oświetleniowych, jak również nieaktualne i zniszczone reklam;
  • zakazać umieszczania banerów reklamowych oraz foli reklamowej pokrywającej całe powierzchnie witryn;
  • wykluczyć billboardy w ścisłej zabudowie miejskiej i reprezentacyjnych miejscach w mieście, gdyż obecnie jest ich stanowczo za dużo i negatywnie wpływają na estetykę miasta;
  • zakazać wieszania plakatów wyborczych na latarniach oraz w pasach drogowych;
  • ograniczyć kolorystykę i jaskrawość reklam;
  • ograniczyć reklamy typu koziołek, gdyż w godzinach szczytu utrudniają ruch pieszych.

Reklamy są elementem współczesnego krajobrazu miejskiego, jednak jak wynika z przeprowadzonego badania ankietowego, reklamy istniejące na terenie Częstochowy częściej wzbudzają emocje negatywne niż pozytywne. Respondenci wykazali, że w większości mają sprecyzowane oczekiwania wobec zasad sytuowania reklam na terenie miasta. Uczestnicy badania ankietowego w sposób zdecydowany opowiedzieli się za wprowadzeniem regulacji dotyczących zasad i warunków sytuowania na terenie miasta Częstochowy tablic i urządzeń reklamowych, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzaju materiałów, z jakich mogą być wykonane.

Szczegółowe wyniki ankiety wraz z opracowaniem graficznym dostępne są TUTAJ.

 

Źródło: UM Częstochowy

Sprawdź aktualny stan powietrza w Częstochowie

Interaktywna mapa smogowa

Wyświetl mapę