Od 10 listopada do 31 grudnia 2016 r. na stronie internetowej Urzędu Miasta Częstochowy dostępny był elektroniczny formularz ankietowy, w którym mieszkańcy miasta Częstochowy, przedsiębiorcy, jak i osoby odwiedzające nasze miasto mieli możliwość udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące reklam funkcjonujących w przestrzeni publicznej Częstochowy. Przeprowadzone badanie ankietowe miało na celu poznanie opinii respondentów na temat reklamy zewnętrznej i oczekiwanego kształtu regulacji przyszłej uchwały reklamowej. Formularz ankietowy zawierał 9 pytań oraz metryczkę z informacjami o grupie poddanej badaniu.
Wyniki internetowego badania ankietowego będą stanowiły istotną wskazówkę przy formułowaniu ostatecznego kształtu lokalnych przepisów, które pozwolą uporządkować przestrzeń publiczną miasta i zaprowadzić ład reklamowy w mieście. Opinie wyrażone w ankiecie pomogą opracować dokument, który w jak najszerszym stopniu będzie spełniał oczekiwania mieszkańców w zakresie lokalizacji nośników reklamowych, ich rodzaju oraz poprawy ładu przestrzennego w mieście.
Ze względu na miejsce zamieszkania (z uwzględnieniem podziału na dzielnice, z których pochodzili ankietowani) badanie pokazało, że w ankiecie wzięli udział mieszkańcy wszystkich częstochowskich dzielnic:
Reklamy, które zdaniem respondentów należy ograniczyć:
Reklamy, które zdaniem respondentów należy wykluczyć:
W ostatniej części pytania nr 8 w odpowiedzi k) - ankietowani mieli możliwość wpisania własnych uwag i spostrzeżeń. Z tej możliwości skorzystało 34,23% ankietowanych osób, co należy ocenić bardzo pozytywnie, gdyż świadczy o dużej wrażliwości estetycznej i zaangażowaniu mieszkańców w kwestie estetyzacji przestrzeni publicznych naszego miasta. Najczęstszym komentarzem respondentów była opinia, że reklam w mieście jest za dużo i dlatego też należy je ograniczyć i uporządkować. Ankietowani szczególnie podkreślali, że powinno się:
Reklamy są elementem współczesnego krajobrazu miejskiego, jednak jak wynika z przeprowadzonego badania ankietowego, reklamy istniejące na terenie Częstochowy częściej wzbudzają emocje negatywne niż pozytywne. Respondenci wykazali, że w większości mają sprecyzowane oczekiwania wobec zasad sytuowania reklam na terenie miasta. Uczestnicy badania ankietowego w sposób zdecydowany opowiedzieli się za wprowadzeniem regulacji dotyczących zasad i warunków sytuowania na terenie miasta Częstochowy tablic i urządzeń reklamowych, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzaju materiałów, z jakich mogą być wykonane.
Szczegółowe wyniki ankiety wraz z opracowaniem graficznym dostępne są TUTAJ.
Źródło: UM Częstochowy